Tutumutti

Gyerekkel kreatívan - de hogyan?

30 tipp a gyermeki kreativitás fejlesztésére

2017. március 11. - Tutumutti
Vigyázat, erősen szubjektív és igen hosszú olvasmány következik! 
30_tipp_a_gyermeki_kreativitas_fejlesztesere.png
Nagyon divatos (és igaz) kifejezés, hogy a kreativitás fejleszt, a néha ijesztően ismeretlen jövőben kulcsfontosságú lesz, a hazai oktatási rendszer viszont állítólag ezt az elvet még nem tette magáévá. Így aztán kénytelenek vagyunk szakkörrel vagy közös családi tevékenységgel pótolni ezt a hiányosságot. Ez utóbbit jó esetben még élvezzük is. :)
Ennél a pontnál aztán felmerül a kérdés, hogy felelős szülőként hogy tudom ÉN megőrizni a gyerekeim kíváncsi énjét, fejleszteni a kreativitásukat és a belső motivációjukat. 
Íme 30 tipp, amikkel rávezethetjük csöppségünket (és magunkat) a kreativitás girbe-gurba ösvényére:
  1. A legelső és legfontosabb: kezeljük gyermekünket kreatív egyéniségként. Jó rácsodálkozni a friss gondolkodására, újszerű ötleteire, szenvedélyeire! Adjunk neki lehetőséget a kreatív tevékenységre, fessünk, rajzoljunk, gyurmázzunk. Semmiképp se mondjuk rá, hogy nem jó a kézügyessége, nem tud rajzolni! Rengeteg variáció létezik már ezekre a tevékenységekre. Biztos, hogy létezik olyan, amit ügyesen művel és még a kézügyességét is fejleszti.gyerekkel_kreativan_12.jpg
  2. Legyenek elöl a rajzeszközök. Itthon az ebédlő asztal közepét mostanában ceruzatartó díszíti vágott virág helyett (pedig az is van ám!). Nem vagyunk egyformák, lehet, hogy ez másoknál már túlzás, de a rajzeszközöket érdemes a gyerekek keze ügyében tartani.
  3. Teremtsünk nyugodt környezetet az alkotáshoz a számára. Ha a konyhaasztal egyik oldalán rajzol, lehetőleg ne klopfoljunk húst vagy koppasszunk csirkét a másikon. :) A gyerek saját "munkahelyének" kialakításának módjáról pedig születik ám poszt hamarosan!
  4. Fogadjuk el, hogy némelyik közös tevékenység során felrobbantjuk a szobát vagy a konyhát. :) A csillogó szemek, a kellemes emlékek, amelyekből mind sokáig táplálkozunk, megérnek 10 perc takarítást. Ráadásul néha még ebben is szívesen segítenek a gyerekek, nálunk pl. (egyelőre) a porszívót rendszerint kikapják a kezemből. Egy kétéves nyilván nem tökéletes háziasszony, de élvezi, ha segíthet, és boldog és büszke, ha megdicsérjük. Ha nagyon zavaró a kreatívkodással járó kupi és lehetőségünk van rá, végezzük a maszatolósabb tevékenységeket a szabad ég alatt.
  5. De ne álljunk meg a rajzolásnál-festésnél! Saját hobbinkba és a házimunkába is bevonhatjuk a gyerekeket. Rendezzük el együtt a könyveket a polcon, főzzünk-süssünk közösen, kertészkedjünk, énekeljünk, táncoljunk! Kérjük ki a gyerkőc véleményét mindennapos dolgokban is: hogyan igazítsuk a virágcsokrot a vázában, illik-e a felsőnk a nadrágunkhoz stb. Mi például közösen gondozzuk Filó névre keresztelt szobanövényünket. A kertészkedést, egyéb hobbikat egyrészt ők is élvezik és büszkeséggel tölti el őket, hogy segítenek, másrészt jó példaként szolgálunk nekik, mert látják, milyen pozitív hatással van ránk a tevékenység, amiben örömünket leljük egyedül és együtt is. 
  6. Vegyük figyelembe a gyerek saját kis személyiségét, érdeklődési körét. Ha fotózni szeretne, vegyünk neki kis gyerek fényképezőgépet. A nagyfiam nagyon szívesen fotózza a plüsseit a neki ajándékozott régi fotóapparátunkkal. Ha írógépre vágyik a kis tudós, túrjunk elő egyet a családi hagyatékból vagy vegyünk a Vaterán.
  7. Ezt bizonyára felesleges is írnom: a közös kézműveskedés közben szakadjunk el a mobilunktól, Facebooktól, e-mailtől stb.
  8. Ugyanígy minimalizáljuk a tévé előtt töltött időt - gyereknek, felnőttnek egyaránt.
  9. Mit tegyünk, ha épp nincs ötletünk, mit ügyködjön a gyerkőc? Ha kialvatlanok vagyunk vagy most estünk haza a munkából? Érdemes előre listát készíteni a gyerekek aktuálisan végezhető tevékenységeiről. Múlt nyáron bizony többször megesett, hogy unatkozott a nagyfiam. Így aztán egy papírra felírtuk a szezonális programokat, játékokat, szabadidős tevékenységeket (pl. legózás, homokozás, játszótér, olvasás, sátorépítés, nyomdázás). A papírt a hűtőre rögzítettük. Ha a kíntelenkedés sajnálatos esete forgott fenn, csak ránéztünk és hamar kitaláltuk, mivel űzzük el az unalmát. 
  10. Ne csak tevékenységeket, hanem különleges eszközöket is ajánljunk a figyelmükbe. Itt nem a legszebb, méregdrága ceruzakészletre kell gondolni. A nagyfiamnak van egy kis kincsesládája, amibe pár, a háztartásban már felesleges apróságot gyűjtünk (pl. pezsgőtablettás hengert, szép parfümös dobozt, Kinder tojásban lévő műanyag tojást, vécépapír gurigát). Ezek között lehet kotorászni és ha beindul a fantázia, izgalmas alkotások születhetnek. Ilyen témában is ígérhetek blogbejegyzéseket. 
  11. A százmilliomodik játék helyett ajándékozhatunk a gyerekeknek kézműves eszközöket, ma már nagyon sokfajta technika létezik, amit érdemes kipróbálni.gyerekkel_kreativan_2.jpg
  12. Tekintsünk kíváncsi szemmel környezetünkre! Ha találunk egy témába vágó, hasznos könyvet, vagy az utcán sétálva egy érdekes tobozt / falevelet / kavicsot, ami megmozgatja a fantáziánkat, vigyük haza. Játszhatunk az árnyékokkal is, lehet például vitorláshajó, amin a gyerkőc a kapitány. Táplálkozhatunk az élményeinkből: tavaly egy olyan bábelőadást láttunk a nagyfiammal, amiben a papír elöltöltős mosógép ajtaján át fújták ki a szappanbuborékot. Annyira jól visszaadta a mosógép működését! Csak zúgni kell még hozzá. :) Ez a Mackónak nagyon tetszett, azóta többször rekonstruáltuk a helyzetet itthoni körülmények között. Az is előfordult már, hogy egy küldöldi nyaralás élményeiből született egy közösen rajzolt, humoros képregény, matrica-pandákkal a főszerepben.
  13. Ha már a képregény szóba került: milyen klassz dolog ötvözni a különböző technikákat! Például az említett panda képregényt ceruzával rajzoltuk, a pandákat viszont matricából ragasztottuk rá. A blogon már korábban láthattatok zseníliadróttal készült rózsás rajzot és ragasztóval és festékkel készített műveket. Azért a gyurmával és a nyomdával csak óvatosan! :)gyerekkel_kreativan_1.jpg
  14. Néha hagyjuk unatkozni imádott porontyainkat! Ha nyafognak, és elvárják, hogy szórakoztassuk őket, ne dobjuk el rögtön a női magazinunkat (csak vicceltem :) ) és ugorjunk fejest a játékba, vagy kapcsoljuk be a tévét. Ajánljunk nekik kézműves eszközöket. Megeshet, hogy ilyenkor születnek a legjobb ötletek. Kicsiknél is van megoldás: nálunk ilyenkor előkerülnek a gyerekollók és papírlapok, amiket a picurkák kb. 10 perc alatt miszlikre aprítanak. Közben tapasztalnak, gyakorolnak, elmélyülnek. Aztán pár másodperc alatt közösen felporszívózzuk serény munkájuk gyümölcsét. :)gyerekkel_kreativan_10.jpg
  15. Használjuk ki a gyermeki kíváncsiságot! Hadd tapasztaljon, hadd kísérletezzen! Nem szükséges minden ecsetvonását árgus szemekkel figyelni. Ha látjuk, hogy csemeténk nagyon elmélyülten ügyködik, álljunk félre! Ne billentsük ki kérdezősködéssel a komfortzónájából, inkább igyunk meg egy csésze teát vagy foglalkozzunk a sorban álló tesókkal. Neki pedig hadd szárnyaljon a képzelete!gyerekkel_kreativan_5.jpg
  16. Ha alkotott valamit, dicsérjük meg! Nem kell, hogy a mű tökéletes legyen! Ezzel kapcsolatosan a saját képzeletünket is igyekezzünk szabadjára engedni. A fiam és a hasonló korú másodunokatestvére (egyben országos cimborája) például vékony fénymásolópapírból készítettek jelmezt. Igen, hamar szétszakadt, kicsit javítani kell még a stratégián. De milyen klassz, hogy két óvodás fiú jelmezt gyárt! Ugyanígy készült már nálunk krepp papírból szoknya, színespapírból szemüveg, paróka is többek között. :)gyerekkel_kreativan_3.jpg
  17. Ha büszkén mutatja nekünk a művét, ne rendezzük le egy szimpla “nagyon széppel” és ne kérdezzük, hogy “ez meg mi?”. Figyelmesen hallgassuk, hadd mesélje el, mit miért és hogyan ábrázolt a rajzon. Dicsérjük meg a színeket, vonalakat, technikákat. Hadd töprengjen: kérdezzünk tőle "mi lett volna, ha”, “ezt hogyan tudtad volna máshogy" jellegű kérdéseket. Értékeljük a kemény munkáját.gyerekkel_kreativan_6.jpg
  18. Hibázni ér! A hibát kezeljük kudarc helyett olyan tényezőként, amiből tanulunk és lehetőségként, ami közelebb visz a megoldáshoz. Ha a kisgyerek elsírja magát festés közben, mert valami nem az elképzelései szerint alakult, akkor kérjük meg, hogy fogalmazza meg a problémát és igyekezzünk kérdésekkel rávezetni a megoldásra: "hogyan kerülhetnénk ezt el? mit csináljunk másképp?”. Ezután nagyon boldog lesz, ha sikerül megvalósítania az elképzeléseit!
  19. A jól sikerült alkotásokat tegyük ki a lakásban. Erre már számtalan módszer létezik, és igen, lesz erről is poszt is hamarosan.
  20. A kidobni sajnált műveket időrendbe helyezve lefűzhetjük. Ezek tárolásával kapcsolatosan is születik blogbejegyzés a közeljövőben.gyerekkel_kreativan_8.jpg
  21. Igyekezzünk válaszolni a gyerekek kérdéseire! Igen, tudom, ez nagyon nehéz, különösen akkor, ha kialvatlan az ember, több minden(ki)re kell figyelni stb. Viszont mi is új ismereteket szerezhetünk, miközben utánanézünk a válaszoknak. Ha társaságban is bátran mer kérdezni, annak nagyon örüljünk és támogassuk őt abban, hogy ez a remek tulajdonsága megmaradjon.
  22. Tegyünk fel mi is neki olyan kérdéseket, amik elgondolkoztatják. Például mi lenne, ha az érintésére minden jéggé fagyna, ha minden ember a Földön különböző nyelvet beszélne stb.
  23. Hagyjunk nekik időt az otthoni, szabad játékra! Ez különösen a dolgozó szülőknek lehet nagy kihívás. Ne táblázzuk be a család minden percét, hétközben és hétvégén is szánjunk időt arra, hogy a gyerekek saját kis birodalmukat birtokba vegyék. gyerekkel_kreativan_7.jpg
  24. A játékokat tekintve pedig térjünk vissza az alapokhoz! Utaltam már egy másik posztban Hunya Csilla írására, ami ide is passzol. A kendők nálunk abszolút nyerők, hol a kislányomat (vagy engem :) ) öltöztetnek hercegnőnek a fiúk, hol sátrat építenek belőlük vagy babaruhának használják, de még az is előfordul, hogy fa építőkockákból épített háznak lesz a teteje. A berregő, szirénázó, villogó giccstömegek helyett válasszunk olyan játékokat, amik beindítják a fantáziát és kreatív gondolkodásra ösztönöznek: építőkockák, babák, hurkapálca, irodai kellékek, homok, víz stb. Olyanokat, amik többféleképpen összerakhatók, többféle megoldáshoz vezetnek. Sokszor rendelünk házhoz, ilyenkor a dobozokat pár napig a gyerekek rendelkezésére bocsátjuk. Ezekben a napokban a lakásunk nem olyan, mint amiket a lakberendezési magazinokban látni. Viszont elképesztő, hányféleképpen és milyen sokáig játszanak a gyerkőcök a dobozzal. Lehet kisautó, bunker, űrhajó, babaház, kosárpalánk, kisasztal stb., és a végén még a darabjait is felhasználhatjuk. Tegyünk különbséget az 1-2 funkciós, gombos-nyomkodós és aközött a játék között, aminek sok kimenetele lehet, amiből rengeteg végeredmény születhet: Lego, fa vonatpálya, babakonyha, papír és ceruza.
  25. A szerepjátékok is nagyon hasznosak, tanítanak és javítják a kommunikációt. A tarka baba étkészlet segítségével észrevétlenül, lazán megtanulhatók a színek. Játék közben a gyerekek különböző szerepekbe élik bele magukat. Babázással, plüss állattal eljátszhatók megtörtént szituációk is, ahol a mi gyerekünk a saját kedvenc állatának bőrébe bújik (panda / majom / cica a mi esetünkben), mi pedig egy másikéba. Újrajátszhatunk egy óvodai konfliktust, így a gyerek is könnyebben beleéli magát a másik fél érzéseibe, ez segíti az esemény feldolgozását. Ha pedig átjön hozzánk a nagyfiam kis barátnője, eljátsszuk az esküvőjüket. Nekem ebben annyi a szerepem, hogy segítek felöltöztetni a boldog menyasszonyt és én vagyok a pap. :)gyerekkel_kreativan_9.jpg
  26. Miért határolnánk be a gyerekeket egyfajta játék korlátai közé? Kombinálhatjuk is a játékokat. Például nálunk a fa barkácskészletből és befőttes gumiból hangszer készül, vagy a fa vonatpálya köré Duplóból épül vasútállomás, az építőkockából álló váron kendőből lesz tető.
  27. Nagyobbakkal vicces, érdekes kísérleteket is végezhetünk, Dunát lehet rekeszteni a neten fellelhető példákkal.
  28. Sétáljunk, közben beszélgessünk nagyokat! A kitalált meséknél nincs is jobb! Legyen a főszereplő a kedvenc plüssállat vagy a traktor! Mesélés közben nevessünk sokat! Meséljen a szülő és (ha szeretne) a gyerek is. Miről? Karácsonyról / jelmezbálról / bármilyen hétköznapi kalandról. Segít, ha vannak fix karaktereink meghatározott jegyekkel (pl. nálunk a buta nyúl), akikkel mindig történik valami. Nem kell ám Disney forgatókönyvet gyártani! Gondoljunk bele, mi érdekli a gyerekünket, vagy milyen élmények érték mostanában, aztán szövögessük közösen a mese fonalát.  Orvosnál várakozva, kocsiban ülve egyik történetből a másikba cseppenhetünk. Követhetjük Lackfi János tanácsát: "Öt gyerekemnek (a hatodik még kicsi, most kezdődik vele újra a nagy kaland) sokszor gyártottam mesét az általuk javasolt szereplők, mondjuk egy papírzsepi, egy hatfejű zsiráf, egy traktor és egy sajtreszelő felhasználásával." (Nők Lapja Gyerek I. évfolyam 2. szám) Jó, tudom, ő ebben elég profi, de a gyerekek a nekik íródott egyszerű történetektől is nagyon boldogak lesznek!
  29. Csodálkozzunk rá az évszakok változására! Most, a tavasz beköszöntével figyeljük meg, hogy egyre hosszabbak a nappalok, csicseregnek a madarak, rügyeznek a fák, kibújnak az első virágok a földből.
  30. Képzeljük el, hogy… a világűrben élő jegesmedvék / hercegnők cifra palotában / piros kisautók vagyunk, és teljen így egy egész (reggel még átlagosnak gondolt) nap! 
gyerekkel_kreativan_11.jpg
Előre leszögezném, hogy én még csak úton vagyok afelé, hogy ezt a sok tippet mind sikerrel alkalmazzam. De jó lesz néha átolvasni ezt a posztot, talán segít abban, hogy ne térjek le a helyes útról! :) Remélem, Ti is hasznosnak találjátok.
A bejegyzéshez felhasznált források ebben a Pinterest albumban megtekinthetők.
Ha tetszett a poszt, megköszönöm, ha megosztjátok.

A bejegyzés trackback címe:

https://tutumutti.blog.hu/api/trackback/id/tr612263712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása